محمدعلی طحانیان؛ مجتبی رمضانی؛ احمد قاسمزاده خسروشاهی؛ موسی رضوانی چمنزمین؛ سیروس فخیمی آذر
چکیده
دو پدیده جهانیشدن و تجارت الکترونیک فرصتهای رقابتی زیادی را در عرصههای مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه بهدوراز استراتژیهای بازاریابی سنتی متکی به فناوریهای برخط برای پاسخگویی سریع و کمهزینه به مشتریان عمده و خرد بازار میباشد. لذا هدف این پژوهش مدلسازی بازنمایی سیستمی بازاریابی ...
بیشتر
دو پدیده جهانیشدن و تجارت الکترونیک فرصتهای رقابتی زیادی را در عرصههای مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه بهدوراز استراتژیهای بازاریابی سنتی متکی به فناوریهای برخط برای پاسخگویی سریع و کمهزینه به مشتریان عمده و خرد بازار میباشد. لذا هدف این پژوهش مدلسازی بازنمایی سیستمی بازاریابی الکترونیک شرکت نفت سپاهان اصفهان است. روششناسی پژوهش حاضر ازنظر نتیجه، توسعهای است و ازنظر نوع داده در دسته پژوهشهای ترکیبی (کیفی/کمی) قرار میگیرد. در این پژوهش از سه تحلیل همزمان فراترکیب و دلفی در بخش کیفی و تحلیل بازنمایی سیستمی بر اساس تعامل با گروههای کانونی در بخش کمی استفاده شد. نتایج در بخش کیفی، با بررسی ۳۲ پژوهش از وجود ۱۲ پژوهش تأییدشده حکایت دارد که بر اساس آن دو مؤلفه اصلی کارکرد ارتباطی و تسریعی بازاریابی الکترونیک با ۱۵ مضمون گزارهای شناسایی شد. بر اساس تحلیل دلفی نیز مشخص شد مجموعاً ۱۱ مضمون گزارهای، وارد فاز تحلیل گروه کانونی بر اساس بازنمایی سیستمی گردید. بر اساس نتایج بخش کمی بهروز نگهداشتن اطلاعات آنلاین در مورد محصولات شرکت به زبانهای مختلف بهعنوان محرک کارکردهای ارتباطی بازاریابی الکترونیکی میتواند به پیامد تملکگرایی در بازاریابی شبکهای در منطقه شرکت نفت سپاهان ازنظر توزیع و فروش عمده محصولات خود منجر شد. همچنین مشخص شد، ارائه محصولات روز از طریق برگزاری همایشها و نمایشگاههای اختصاصی بهعنوان محرک کارکردهای تسریعی بازاریابی الکترونیکی میتواند پیامد حذف واسطهها جهت تحویل سریع محصولات به مشتریان را به همراه داشته باشد.